کد مطلب:150184 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:207

هشدارهای امام به دکتر علی امینی در سال یکهزار و سیصد و چهل ه. ش
یكی از صحنه های نمایش عزت و عظمت روحانیت و یكی از موارد شكوه و اوج مناعت و بزرگواری حضرت امام (ره)، مربوط به دیدار دكتر علی امینی سیاستمدار كهنه كار و نخست وزیر وقت رژیم گذشته با معظم له در سال 1340 شمسی است كه از نظر سیاسی و اجتماعی و از اهمیت بسیاری برخوردار و چشم انداز حركتهای بعدی امام را نشان می دهد، و چون روایت مكتوب این حادثه در بین نویسندگان منحصرا به نگارنده بازمی گردد و دیگران هم این مطلب را از نوشته های اینجانب نقل نموده اند (مانند مؤلف كتاب و اندیشه ای سیاسی و نیز فصلنامه تاریخی «یاد») از این رو تفصیل جریان را با تكیه به روح عزت و مناعتی كه این دیدار در برداشته است، بازمی گوییم.

حقیقت امر این است كه هدف نگارنده در تعقیب و پی گیری این دیدار، فقط روی این نكته متمركز بود كشور پس از سردمدار رژیم به حساب می آمد، چگونه خواهد بود؟ آیا تواضع و فروتنی معمولی در مقابل اشخاص سیاسی روز را خواهد داشت یا نه؟

خداوند متعال شاهد و گواه است كه جز سخن حق و شهادت راستین و واقعی مد نظر نیست. در آن دیدار، موضع امام نه تنها متواضعانه و فروتنانه نبود، بلكه شخصیت والای او، نشانی از عظمت و وقار و شكوه اسلامی بود و در مقابل، موضع طرف مخاطب، در یك وضعیت تملق آمیز و چاپلوسانه و حقارت گونه بود، و همین نكته اساسی باعث شد كه متن گفتگوها و سخنان با وجود مخاطرات و گرفتاریها و احیانا مشكلات به چاپ سپرده شود و با اینكه بخشی از آن را سانسور كرده بودند، در عین حال تنها منبع و مأخذ نویسندگان و تحلیلگران معاصر قرار گیرد. اینك متن مصاحبه از نشریه «تاریخ و فرهنگ معاصر» نقل و بازگو می شود و با اینكه امكان دارد نسبت به برخی از خوانندگان تكراری باشد، ولی اطمینان داریم كه خیلی ها هنوز آن را مرور نكرده اند.